رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر

با گذشت زمان و فشرده تر شدن فضاهای شهری و مجاورت بیشتر ساختمان های شهر در کنار هم، نیاز به تدریس متفاوت و انعطاف پذیر و همچنین نیاز به مکان های آموزشی در فضای باز با توجه به وضعیت فضای شهری محدود، فرهنگ منطقه ای منحصر به فرد و همچنین نیازهای آموزش و پرورش از الزامات عصر جدید محسوب می شود.

مدرسه Longyuan وابسته به دانشگاه مرکزی چین واقع در منطقه Longgang Town، یک دانشگاه جامع 9 ساله است که با نیازهای عملکردی 3،360 دانش آموز در 72 کلاس، به طور عمده به خدمات رسانی به مردم محلی می پردازد طراحی این پروژه با کانسپت اصلی “ایجاد محیط آموزشی و باز در طبیعت” استوار است.

با استفاده از ترکیبی از راهروها و کوچه ها در معماری سنتی چینی و بر اساس پلان باز و انعطاف پذیری، فضای رنگارنگ در محیطی باز، فضای تعاملی و مناسب با استفاده کامل از فضا ایجاد نموده است. معماران یک گودال سبز در ارتفاع پایین تر از کف در گوشه ای از ساختمان های بلند شهری ایجاد کرده اند.

بر خلاف مدرسه های معمولی، این یک مدرسه غیر متعارف با نسبت تراکم 1.24 است که در مورد ایجاد چنین فضای باریکی، چگونگی طراحی فضای تدریس برای سازگاری با آموزش سنتی و آموزش باز، یک چالش بزرگ طراحی محسوب می شده است.

رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه در ابتدای شروع طراحی پروژه، تیم طراحی محتوای آموزشی، روش های تدریس، ویژگی های روانشناختی و انواع روش های تدریس و میزان فشار برای یادگیری در مدارس ابتدایی و متوسطه ​​را مورد بررسی قرار داد و در طراحی این موضوع را که دانش آموزان ابتدایی برای رشد خلاقیت به فضاهای متنوع و مکان های جالب و سرگرم کننده بیشتر برای بازی نیاز دارند در حالی که دانش آموزان نیاز و تمایل بیشتری دارند اعمال نمود.

بر اساس تقاضا و نیاز های اصلی طراحی مدرسه Longyuan دارای پلان L شکل در طرح معماری است. از سوی دیگر، واحدهای آموزش ، نسبتا متمرکز و برای اطمینان از شرایط مناسب نور و ایجاد حیاط هایی طراحی شده اند. حیاط از طریق شیب سبز به زمین متصل شده تا یک محیط آموزشی باغ مانند را برای اموزش و فعالیت های مختلف ایجاد نماید.

عرصه ورزشی داخلی در کنار میدان های ورزشی در فضای باز قرار می گیرد و یک بخش فعال اما آرام را در ارتباط با محوطه آموزشی مدرسه ایجاد کرده است. ساختمان و حوزه اداری در قسمت ورودی برای تسهیل جریان ترافیکی قرار گرفته است.

رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه غذاخوری درگوشه جنوب غربی سایت به نحوی هوشمندانه برای تسهیل حمل و نقل و همچنین در جهت باد غالب در شنژن است که به راحتی بوی مواد غدایی را دور نماید.

به عنوان پارتیشن بندی بین محوطه آموزشی و منطقه ورزشی، راهروی اجتماعی با عنوان یک “راهرو رویایی” قرر گرفته است.

پنج طیف مختلف رنگی در اتاق هایی با عناوین «میدان طلایی»، «محوطه چوبی»، «اتاق صدای آب»، «غرفه رنگ آمیزی آتش» و «کارگاه زمین» وجود دارد که با راهروها از طریق پله ها و رمپ ها به هم متصل می شوند.

در عین حال، بسیاری از فضاهای ارتباطی متنوع مانند پلت فرم ها و باکس های پله ها به راهروها اضافه شده و این مورفولوژی فضاهای راهرو را غنی تر نموده و همچنین تداخل قسمت های ورزشی را با منطقه های آموزشی کاهش می دهد. دانش آموزان در این فضای منحصر به فرد می توانند قدم زدن، بازی، ملاقات، ارتباط برقرار کردن و تبادل نظر و یادگیری شیوه زندگی سرگرم کننده و خلاقانه را تجربه کنند.

طرح فضایی اصلی مدرسه Longyuan به ساختمان آموزش ابتدایی، ساختمان آموزشی متوسطه، حوزه تئاتر ، راهرو، سالن های ورزشی، قسمت کارکنان و مدرسین ،خوابگاه و غذاخوری تقسیم می شود.

رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه مناطق کاربردی مختلف از طریق رمپ ها، خطوط، راهروها و حیاط ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و یک سیستم آموزش تعاملی با فضای کاربردی ایجاد کرده که در واقع با یکدیگر متصل نیستند اما به راحتی به هم مربوط می شوند.

اتاق تدریس در یک ناحیه داخلی آرام قرار دارد که به بخش های عمودی تقسیم می شود. قسمت بالای زمین کلاس های معمولی است. کلاس های ابتدایی و متوسطه ​​در قسمت های جنوبی و شمالی منطقه آموزشی قرار دارند و دارای ورودی های جداگانه ای و برای عبور پیاده دارند. کلاس های تخصصی نیز بین حوزه ابتدایی و متوسطه قرار می گیرند.

محوطه ی دارای چشم انداز مجموعه ای از فضای آموزشی شخصی مثل کلاس موسیقی، کلاس هنری، کلاس رقص، اتاق ژیمناستیک را شامل می شود.

طراحی منظر حیاط سر پوشیده را در طبقه ی اول با یک پلت فرم به طبقه دوم متصل می کند. شیب ها در فضای باز یک سیستم فضایی غنی و جالب ایجاد می کند که مکان مناسب برای بازی و اکتشاف برای کودکان مانند بازی در باغ و تپه های سبز با زمین های کم عمق و امکان بازی و شناخت ماهیت محیط را برای کودکان مقدور می سازد.

کودکان در مدرسه ابتدایی فضاهای جالب و متنوع را ترجیح می دهند به همین سبب به جای استفاده از تکنیک های نمادین و کنترل های سنتی برای کودکان، طراحان از طراحی فضاهای چند منظوره برای فعالیت های آزادانه استفاده می کنند.

رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطاف پذیر در معماری مدرسه درباره کلیت معماری فضای دبیرستان می توان گفت دو ساختمان آموزشی و راهروهای چند لایه با نمای بیرونی زرد رنگ و دیوارهای سفید ساده ورود نور خورشید را امکانپذیر می سازد و ستون های آبی روشن فضای باز و تراس کوچک را شامل می شود تراس ها با طراحی چند لایه محل عبوری برای ساختمان های آموزشی را در هر دو طرف امکانپذیر می سازد که علاوه بر ساماندهی عبور و مرود حجم فضای عمومی را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، محیط های بیشتری را برای ارتباط و تعامل بین طبقات مختلف ایجاد می کند.

میز و صندلی های چوبی در کلاس های درس با پله های چوبی فضایی گرم، راحت و هماهنگ ایجاد کرده و ورق های آلومینیومی در سقف، طراحی ماندگار ایجاد و جذب صدا را افزایش می دهد.

طراحی کتابخانه عمدتا از طرح اصلی فضای دیوار استفاده می کند. منطقه مطالعه به قفسه کتاب با چوب بلوط و رنگ سبز در دکوراسیون اضافه شده است تمهیداتی برای ایجاد ایمنی و تاثیر بصری لحاظ شده است.

هدف اصلی این مدرسه ایجاد موقعیتی مناسبتر نسبت به فضای کلاس های سنتی و ایجاد خلاقیت، فضای بیشتر برای «تحرک» و ایجاد فضایی شاد برای سنین مختلف در دانش آموزان می باشد.

منبع معماری آرل